Vyhoďme ho z kola ven

by - května 24, 2017

Krásný večer! Dnes jsem si pro vás připravila krátkou recenzi na jednu z nejzajímavějších knih, které jsem kdy četla. Myslím, že většina z vás někdy slyšela minimálně o slavném snímku Miloše Formana (Přelet nad kukaččím hnízdem), který byl natočen právě podle románu Vyhoďme ho z kola ven. Mimochodem, pokud jste neviděli film, určitě si ho pusťte, je to opravdu povedené dílo. Samozřejmě, bylo by lepší kdybyste si přečetli i knihu, ale do toho nemohu nikoho nutit, ne každý má totiž rád takovýto typ literatury.
Příběh začíná ve chvíli kdy do jedné psychiatrické léčebny přivezou nového pacienta- rváče a karbaníka McMurphyho. On však není psychicky narušený, je zde kvůli tomu, že se dopustil znásilnění. A protože nechtěl jít dělat na pracovní farmu, vymyslel si psychickou nemoc. McMurphy je (jak jste jistě poznali) velmi svéráznou a divokou osobností. Zde však narazí. Na oddělení totiž vládne pevnou rukou vrchní sestra Ratchedová, která nesnese sebemenší náznak vzpoury nebo volnomyšlenkářství. Nejprve si myslí, že McMurphyho lehce zkrotí, ten se jí však jen vysměje a vyhlásí jí brutální válku.
Musím říci, že ačkoliv je již zmiňovaný snímek Miloše Formana velmi povedený, kniha je stejně o něco lepší. Také jsou zde veliké rozdíly, například to, že filmový příběh je podle mě popisován spíše ze strany McMurphyho, ale v knize je líčen z pohledu Náčelníka- "hluchoněmého"(uvozovky jsem použila protože ve skutečnosti své postižení také jen předstírá) indiána, který je s ním vězněn na stejném oddělení. Kniha je zajímavější o Náčelníkovy sny a také o to, jak on sám vnímá celou nemocnici.
Mě osobně toto dílo připadalo velmi depresivní, přesto jej však mohu zařadit mezi svá nejoblíbenější, moc se mi totiž líbila naděje, kterou McMurphy vnesl do srdcí ostatních svěřenců ústavu.

Zde naleznete lákačku na film :)

You May Also Like

0 Comments